شنبه, ۳۰ تیر ۱۴۰۳

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران؛ سرآغاز رشد و پویایی

(زمان تقریبی خواندن: 5 - 9 دقیقه)
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

✍️ مریم درویشیان

چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در بخش‌های مختلف پنجشنبه ۲۷ مهرماه برگزار گردید.

در این مراسم که با یاد هنرمندان فقید سینمای ایران و پاسداشت مقاومت مردم فلسطین همراه بود، از یادبود ویژه جشنواره فیلم کوتاه تهران که به مناسبت چهلمین دوره این رویداد توسط امیرشهاب رضویان طراحی شده است، رونمایی شد.
در این مراسم همچنین یاد مهدی امامی مستندساز و فیلمبردار فقید گرامی داشته شد.
پخش مستند چهل سالگی جشنواره فیلم کوتاه تهران و کتاب تدوین شده ویژه این مناسبت به کارگردانی و کوشش سعید هاشم زاده از دیگر بخش‌های افتتاحیه جشنواره فیلم کوتاه تهران بود.

در این رویداد مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر جشنواره چهلم نیز در سخنرانی کوتاهی به مهمانان و هنرمندان این دوره خوشامد گفت. همچنین با تجلیل از وحید بیوته فیلمبردار و از اعضای انجمن سینمای جوانان ایران، آثار فیلمبرداری شده توسط او مرور و معرفی شدند.
اهدای جوایز مسابقه عکس «ایران من» که نمایشگاهی از آثار منتخب آن نیز در ایام جشنواره برقرار است، بخش دیگری از آیین افتتاح دوره چهلم جشنواره فیلم کوتاه تهران بود.
در پایان این مراسم مهمانان حاضر به تماشای مستند چهل سالگی جشنواره فیلم کوتاه تهران پرداختند.

٭٭٭ جشنواره فیلم کوتاه تهران نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد
مهدی آذرپندار دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در آیین افتتاحیه این رویداد بیان کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران یک موجود زنده است و موجود زنده نمی‌تواند به موضوعات فلسطین و این جنایات بی تفاوت باشد.
آذر پندار همچنین یاد داریوش مهرجویی و همسرش را گرامی داشت.
دبیر جشنواره خطاب به حضار گفت: خیلی خوش آمدید، بر سر ما منت گذاشتید، ممنونم که آمدید تا زنگ چهلمین دوره را به صدا دربیاوریم. از همه کسانی که ایستاده‌اند و ممکن است برایشان جا نباشد عذرخواهی می‌کنم، برای من خوشحال کننده است که چند ساعت به مراسم عده‌ای با شور و شوق اینجا آمده بودند من هم فقط آمدم از همه بزرگ‌ترهایی که آمدند و ما را حقیقتا دلگرم کردند، تشکر کنم. از روزی که مسئولیت این جشنواره را به عهده گرفتم باورم این بود که فیلم کوتاه یک موجود زنده است گاهی ممکن است سرحال باشد، گاهی بی حال و … ولی در همه این سال‌ها با پولداری و بی پولی، زیر موشک، با شرایط کرونایی و… روی پا بوده و امروز چهل ساله شده از همه کسانی که باعث این اتفاق شدند تشکر می‌کنم دوست داشتیم جشن مفصل بگیریم چه کنیم که تقدیر جشنواره اینچنین است و هر بار در موقعیتی برگزار می‌شود. همان طور که گفتم این جشنواره موجود زنده است و موجود زنده نمی‌تواند به موضوعات فلسطین این جنایات، درگذشت تلخ آقای مهرجویی و… بی تفاوت باشد. پس ما تصمیم گرفتیم به احترام این حوادث این مراسم را سنگین بگیریم ولی همین که اینجا هستید برای ما نور امید است از همه کسانی که از اقصی‌نقاط ایران آمدند، از مهمانان استانی و… تشکر می‌کنم. من روزی روزنامه نگار بودم و امروز افتخار دارم در کنار این بزرگترها بنشینم و این مایه افتخار من است.
در ادامه ضمن گرامیداشت یاد داریوش مهرجویی، آتیلا پسیانی، آرش میراحمدی و فردوس کاویانی، مرتضی پورصمدی نکوداشت هنرمند فقید مهدی امامی مستندسازی که حین بازگشت از سفر اربعین در حادثه تصادف رانندگی درگذشت، برگزار شد.

در ادامه با حضور محمدجعفر باقری‌نیا از دانش‌آموختگان قدیمی انجمن، امیرشهاب رضویان، آذرپندار از پوستر طراحی شده توسط امیر شهاب رضویان رونمایی شد. سپس فیلمی در توضیح این پوستر که روایتی چهل ساله از جشنواره بود، با صدای امیرشهاب رضویان پخش شد.

٭٭٭ برگزیدگان بخش عکس
در این بخش مجتبی آقایی به نمایندگی از هیات داوران بخش عکس، محسن راستانی، قادر آشنا، هاتف علیمردانی و نادره ترکمانی و منصوره معتمدی روی صحنه آمدند و برگزیدگان را معرفی کردند.


مجموعه عکس
در این بخش لوح تقدیر ویژه هیات داوران و و جایزه نقدی به مرتضی امین الرعایی‌ برای مجموعه «جریان زندگی» تعلق گرفت.


تک عکس
لوح تقدیر و و جایزه نقدی به محمدصادق حسینی برای عکس «هفت‌سین» رسید.
لوح تقدیر و و جایزه نقدی به احمد تاجی برای «عشق» اختصاص پیدا کرد.
لوح تقدیر و و جایزه نقدی به زهره لک برای «مراسم محرم کردستان» رسید.
لوح تقدیر دیگر و جایزه نقدی به عباس حاجی حسینی کلانتر برای «مرد تنها» اختصاص پیدا کرد.


سه عکس برتر
رتبه سوم جشنواره به همراه لوح تقدیر و و جایزه نقدی به صورت مشترک به فاطمه حلمی برای عکس «ارگ بم» و فائزه کابلی برای «چارشویی قرمز برای دختر صحرا» رسید.
رتبه دوم به همراه لوح تقدیر و جایزه نقدی به صورت مشترک به صالح آبروش برای «چشم طبیعت» و مجید حجتی برای «سر آقا سید» تعلق گرفت.
عنوان عکس برتر به همراه تندیس و و جایزه نقدی به هادی دهقان پور برای «غروب اسکله» و اسحاق آقایی برای «حمام» رسید.


سپس با حضور مهدی آذرپندار، حسین نمازی، کمال تبریزی و بیژن میرباقری از وحید بیوته فیلمبردار اهل اردبیل که همکاری‌های زیادی با فیلمسازان کوتاه داشته است، تجلیل شد.
بیوته در این بخش گفت: من فرزند کوچک انجمن و دوره دیده پر زحمت این نهاد هستم؛ حقیقتا سختی زیادی کشیدیم. این مرور آثاری که برای من در نظر گرفته شده است حاصل تلاش من نیست بلکه محصول تلاش تک تک مدیران انجمن است، تک به تک آنها به من یاد دادند، حاصل تلاش خیلی از عزیزانی است که نمی‌توانم نام همه آنها را ببرم. یک سری دوره دیده‌ها فیلمسازان خوبی هستند اما پشت میز نشسته‌اند، چون فکر می‌کنند اگر فیلم بسازند حق بقیه ضایع می‌شود در حالی که آنها خیلی با استعداد هستند از مدیران خواهش می‌کنم کمک کنند آنها فیلم بسازند. حیف است استعداد آنها هدر برود، کسانی نظیر آرش رصافی.

محمد عرفان صدیقیان سکانس آخر جشنواره را رفاقت؛رقابت و پیش بینی ها دانست و طی گزارشی پایان این جشنواره را خاطره انگیز دانست.
جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با برگزاری روز پنجم، به کار خود خاتمه داد و در مراسم اختتامیه که در برج میلاد برگزار شد برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی شدند.

به گزارش محمد عرفان صدیقیان آخرین روز از چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در حالی به سرانجام خود رسید، که محوریت بحث‌ها میان حاضران در پردیس سینماگالری ملت، حول انتخاب بهترین‌های جشنواره بود. در ساعات پایانی عصر و با اعلام نتایج نیز بسیاری از عوامل و علاقه‌مندان سینمای کوتاه در گفت و گو با یکدیگر، نظر‌ و تحلیل‌های خود را در خصوص نامزدهای این دوره از جشنواره به اشتراک می‌گذاشتند. عده‌ای با تعجب از حضور نامی در لیست می‌گفتند و برخی دیگر از نادیده گرفته شدن بعضی از فیلم‌ها وصاحبان آثار گلایه داشتند.
روز گذشته همچنین برنامه اکران آثار حاضر در بخش‌های مختلف پیگیری شد و همچنان با استقبال مخاطبان همراه بود.
«آدلاید» به کارگردانی فرهاد غریبی، کشمکش درونی مردی تنها را روایت می‌کرد که وجود رخدادی مهمی در گذشته، زندگی او را تحت تاثیر قرار داده است. فیلمساز در این اثر تلاش کرده قدم اول را در نگارش فیلمنامه‌ای پرجزئیات، محکم بردارد و اطلاعات مورد نیاز را به تدریج برای مخاطب رو کند. اما مشکل اینجاست که از میانه فیلم به بعد، بیننده از وضعیت نمایشی کاملا آگاه شده و دیگر فیلم رو به جلو حرکت نکرده و چیزی برای ارائه ندارد.
«ضلعی برای خروج» به کارگردانی احسان همتی داستانی تکراری دارد که با شیوه‌های مختلف روایی بارها بازگو شده است. ویژگی اصلی فیلم این است که همتی کوشیده از داستانی ساده و به مدد تکیه بر المان‌های بصری، از منظری خلاقانه راوی قصه خود باشد. داستان فیلم در زمان جنگ جهانی اول و در جغرافیایی دیستوپیا گونه و بی‌مکان شکل گرفته است و فضاسازی مناسب از دیگر امتیاز‌های مثبت این فیلم به شمار می‌رود.
«ضلعی برای خروج» فاقد هر گونه دیالوگی است و اما گزافه گویی و تاکید بیش از حد بر عناصر غیر ضروری در کادر تصویر مانند سگ خالدار به مثابه عنصری تزئینی، فیلم را دچار پرگویی کرده است. با این وجود، این اثر در بخش‌هایی نظیر طراحی صحنه و لباس، فیلمبرداری و تدوین از مهمترین آثاز جشنواره چهلم بود.
«داستان یک شب دزدی» دیگر فیلم نمایش داده شده در روز گذشته بود. اثری ضعیف و فاقد فیلمنامه که با شوخی‌های مبتذل و سطحی، تلاش می‌کند از مخاطب خنده بگیرد اما باز هم ناموفق است. سال‌ها بود که در جشنواره فیلم کوتاه تهران، اثری با چنین کیفیت نازلی به نمایش درنیامده بود و ظاهراً برای افزایش تنوع ژانری در این دوره، هیئت انتخاب ناگزیر به پذیرش این اثر شده‌اند.
در روز پنجم جشنواره فیلم کوتاه تهران، همچنین برنامه نشست‌های تخصصی ادامه پیدا کرد. در اولین نشست روز گذشته، برنامه گفت و گو درباره فیلم‌های کوتاه ژانر میان حسن حسینی و رسول صدرعاملی برگزار شد. صدرعاملی در صحبت‌های خود شکوه جشنواره امسال و فیلم‌های خلاقانه آن را ستود. این فیلمساز در بخش دیگری از صحبت‌های خود پیرامون ملودرام، ژانر مسلط بر سینمای ایران گفت: عدم شناخت فیلم‌سازان نسبت به ژانر ملودرام، مشکل مشترک بسیاری از فیلمسازان است. عدم شناخت ملودرام مانند این است که شما شاعر باشید و شعر سعدی و حافظ را نخوانده باشید. ملودارم سلطان سینماست؛ اگر می‌خواهید با مخاطب ارتباط بگیرید، این ژانر را بشناسید.
روز گذشته همچنین نشست‌های تخصصی با حضور کارن همایونفر، آهنگساز و محمدرضا دلپاک، صداگذار مطرح سینمای ایران پیگیری شد.
اما گل سرسبد نشست‌های روز گذشته، مربوط به «نیکیتا میخالکوف»، فیلمساز و بازیگر مطرح سینمای روسیه و برنده جایزه اسکار بود. میخالکوف در صحبت‌های خود به موارد به ظاهر ساده اما عمیقی اشاره داشت که در کیفیت نهایی یک اثر دخیل هستند اما ممکن است از چشم بسیاری از کارگردان‌ها دور مانده باشد. میخالکوف در این نشست همچنین وجوه رئالیستی موجود .در سینمای ایران را ستود و خود را علاقه‌مند به آن دانست .

 

 

didlogo.png
پایگاه خبری–تحلیلی دیدگاه مدیریت با اعتقاد قلبی و عمیق به ارزش های راستین الهی، اسلامی و انسانی می کوشد تا با انتشار اخبار و نوشته های متقن و مستند، رسانه و مرجعی امین و شایسته برای مردم عزیز و گرانقدر ایران اسلامی باشد.ما با تکیه بر قلم و دوربین هنرمندان، نویسندگان، خبرنگاران و پژوهشگران خود می خواهیم در مسیر تحول آفرینی نقشی برجسته از آفرینش و بالندگی به یادگار بگذاریم و بشارت دهنده آگاهی، دانایی و دانستن باشیم.دراین راه پرفراز و نشیب وامدار هیچ حزب و گروه سیاسی نبوده و فقط به آرمان های بلند و متعالی نظام و کشور می اندیشیم.
© Copyright 2024 سایت خبری تحلیلی دیدگاه مدیریت. All Rights Reserved.

Search