یکشنبه, ۱۲ تیر ۱۴۰۱

روزحمایت ازحقوق مصرف کننده گرامی باد

(زمان تقریبی خواندن: 2 - 3 دقیقه)
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در تقویم ایران ۹ اسفندماه است. حقوق مصرف کننده یعنی مجموعه اختیارات و امتیازاتی که مصرف کننده در قبال عمل خرید یک کالا یا خدمات از فروشنده دریافت می‌کند.
به گزارش دیدگاه مدیریت، جامعه ایرانی، به عنوان یک مصرف کننده، باید مراقب باشیم تا مبادا سرمان کلاه برود. دامنه مشکلات مصرف کنندگان بسیار و متنوع است؛ یکی از مشکلات اساسی، وجود اجناس نامرغوب و باکیفیت بسیار نازل است که در بسته بندی‌ها و تبلیغات فریبنده برای مشتریان عرضه می‌شود.
در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران روز ۹ اسفندماه با عنوان "روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان" نامگذاری شده است. نامگذاری یک روز خاص در تقویم جمهوری اسلامی با عنوان "روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان" نشان از دغدغه‌مندی مسئولان نسبت به این موضوع است.
حقوق مصرف کننده یعنی مجموعه اختیارات و امتیازاتی که مصرف کننده در قبال عمل خرید یک کالا یا خدمات از فروشنده دریافت می‌کند تا در صورت بروز اشکال، معلوم شدن عیب و نقص، احراز ضرر و زیان، عدم کارآیی و ثمر بخشی و یا ایراد خسارت، برای جبران ضرر خود از آن استفاده کند.
جمهوری اسلامی بعد از طرح مفهوم مصرف‌کننده و ضرورت حمایت از مصرف کنندگان قوانینی در این رابطه به تصویب رساند. مهم‌ترین قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در چهارشنبه ۱۵ مهرماه ۸۸ به تصویب رسید. قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان در ۲۳ مهرماه ۸۸ به تصویب شورای نگهبان رسید تا در نهایت طی نامه‌ای ۲ آبانماه ۸۸ به دولت‌وقت (دولت دهم) ابلاغ شود.
حمایت از حقوق مصرف کنندگان باید به عنوان یک اصل در زنجیره تولید تا مصرف مد نظر قرار گیرد تا فرایند تولید تا مصرف با یک تحول همراه شود. در شرایط حاکم بر اقتصاد کشور لازم است تا مصرف کننده به این موضوع توجه کند که باید از تولید ملی و صنعت کشور حمایت کند و تولید کننده هم باید این موضوع را بداند که بقای تولید در جهت توانمندی مصرف کنندگان است.
بنگاه‌های اقتصادی حامی حقوق مصرف کنندگان در تلاش هستند تا فرایندی قانونمند بر بازار کشور حاکم شود؛ و بواسطه این فرایند قانونمند از نابسامانی‌هایی که بعضاً شاهد آن هستیم جلوگیری شود.
مصرف، آخرین حلقه از فرآیند تولید است و جایی است که محصول نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در چرخه تولید، توزیع تا مصرف، حقوق زیادی برای مصرف کنندگان قابل تصور است که کشورهای مختلف با توجه به درجه‌ی توسعه‌یافتگی‌شان به برخی از این حقوق اشاره می‌کنند.
مهم‌ترین حق مصرف کننده که حق طبیعی اوست و در تمامی کشورها مورد اتفاق نظر همگان قرار گرفته است، حق برخورداری از کالا یا خدمات سالم و معادل ارزش پولی است که مصرف کننده پرداخت کرده است.
حق انتخاب، حق اطلاع‌یابی، حق ایمنی، حق شنیده‌شدن، حق مشارکت در تدوین استانداردها، حق برخورداری از حمایت در قبال کالا و خدمات زیان آور، حق برخورداری از حمایت در برابر رویه‌های فریب‌کارانه قسمتی از حقوق مصرف کنندگان است.
حق برخورداری از سلامتی ایمنی و دریافت کالا و خدمات سالم، حق برخورداری از اطلاع‌رسانی صحیح و کامل نسبت به کالا و خدماتی که مصرف می‌کنند شامل نوع، کیفیت، آگاهی از تاریخ تولید، تاریخ انقضای مصرف و درج قیمت جز حقوق مهم دیگری است که مصرف کنندگان باید از آن برخوردار باشند.
حق برخورداری از بازار رقابتی و ضد انحصار، حق لحاظ شدن تأمین نیازهای اساسی در تصمیم‌گیری‌ها، حق برخورداری از جبران خسارات وارده ناشی از مصرف کالا و خدمات و … جز حقوق مصرف کنندگان است.
سالروز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان گرامی باد.

 

 

didlogo.png
پایگاه خبری–تحلیلی دیدگاه مدیریت با اعتقاد قلبی و عمیق به ارزش های راستین الهی، اسلامی و انسانی می کوشد تا با انتشار اخبار و نوشته های متقن و مستند، رسانه و مرجعی امین و شایسته برای مردم عزیز و گرانقدر ایران اسلامی باشد.ما با تکیه بر قلم و دوربین هنرمندان، نویسندگان، خبرنگاران و پژوهشگران خود می خواهیم در مسیر تحول آفرینی نقشی برجسته از آفرینش و بالندگی به یادگار بگذاریم و بشارت دهنده آگاهی، دانایی و دانستن باشیم.دراین راه پرفراز و نشیب وامدار هیچ حزب و گروه سیاسی نبوده و فقط به آرمان های بلند و متعالی نظام و کشور می اندیشیم.
logo-samandehi
© Copyright 2022 سایت خبری تحلیلی دیدگاه مدیریت. All Rights Reserved.

Search