پنجشنبه, ۱۰ آذر ۱۴۰۱

جشنواره ای برای همه ی فصول

(زمان تقریبی خواندن: 5 - 10 دقیقه)
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

پایگاه خبری دیدگاه مدیریت _ محمدعرفان صدیقیان


سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران پس از حرف و حدیث های بسیار و انصراف تعدادی از کارگردان ها و فیلمسازان برخلاف پیش بینی ها ، به جشنواره ای شکوهمند  و قابل تحسین تبدیل شد جشنواره ای که مخاطبان بسیاری را پایه صف خرید بلیط کشاند و تمامی جلسات  و  میز گردها با استقبال بی نظیر روبرو گردید.
 مهدی آذر پندار دبیر جشنواره با یک برنامه ریزی دقیق و اصولی از نظر مدیریتی نمره قابل قبولی گرفت.
مرتضی رزاق کریمی در حاشیه بازدید از جشنواره آینده سینما را ازآن فیلم کوتاه دانست و گفت : حاشیه ها نباید جریان فرهنگی جشنواره تهران را متوقف کند.
خبرگزاری دانش آموزی ایران، پانا با تیتر «بی شرف و با شرف » کلید واژه این روزهای سینما به استقبال این جشنواره رفت.
مرتضی فرهادنیا، یکی از کارگردانان بخش تجربی فیلم کوتاه تهران در مصاحبه با خبرگزاری مهر از سینما گرانی که پشت سینما اجتماعی پنهان شده اند.
خبرگزاری فارس در روز پایانی جشنواره از امیدی گفت که زنده خواهد ماند.
فرزین محدث در گفت و گو  با  خبرگزاری ایرنا  تنوع ژانر را تجربه ای جدید دانست که می تواند وارد سینمای حرفه ای شود.
محمد خزاعی در دیدار با مدیران و روسای دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران، سینمای استان ها را رنگین کمان فرهنگی  وآیینی نامید.
خزاعی گفت: از سال آینده آموزش در دفاتر ده استان کشور رایگان می شود.
یک سینماگر ترکیه که داوری بخش بین الملل را برعهده داشت اظهار داشت : سینمای کوتاه ایران در دنیا مهم است. ما باید راهی برای گسترش تولید مشترک پیدا کنیم.
روزنامه فرهیختگان با انتشار کوتاه نوشته هایی از جادوی ژانر در فیلم کوتاه گفت.
ابوذر پاک نژاد کارگردان فیلم کوتاه ضد یخ گفت : اقای بهروز افخمی به عنوان تهیه کننده فیلم من مشاوره می دادند اما هیچگاه نظری را به من تحمیل نمی کردند.
درحاشیه این جشنواره منتخبان دومی نمایشگاه و فروشگاه عکس «ایران من » معرفی شدند. نمایشگاه عکس ایران من با هدف ایجاد بستر مناسب برای ظهور و بروز خلاقیت هنری هنرمندان عکاس، معرفی ظرفیت های فرهنگی و هنری ایران، ایجاد زمینه ارتباط هنرمندان عکاس و انتقال تجربه، فراهم آوردن امکان فروش آثار و بازنمایی طبیعت ایران در روز های جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شده بود.
رسول صدر عاملی ، محمدرضا سکوت ، حسین نمازی، هادی مقدم دوست و روح الله سهرابی هیات داوران بخش ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران بودند.

روز نامه ایران با انتشار گزارشی از جشنواره نوشت : «وقتی کنار هم قرار می گیریم»
همزمان با برگزاری این جشنواره کانون دانش آموختگان انجمن سینمای چوانان ایران تاسیس شد. همچنین مدیر این کانون در گفت و گو با خبرگزاری صبا گفت بیست هزار دانش آموخته تا پایان سال تحت پوشش قرار می گیرند.
انتشار بولتن روزانه جشنواره سی و نهم به سر دبیری سعید هاشم زاده از کارهای ماندگار این جشنواره بود.
این جشنواره به انتخاب آرای مردمی نیز احترام گذاشت و صف هایی طولانی در پردیس سینمایی ملت مورد توجه عکاسان قرار گرفت.
رامتین شهبازی در نشست تخصصی «20_39» گفت : چرا بعد از یازده سپتامبر سینمای وحشت رونق گرفت.
شهبازی همچنین از مرز میان ابهام و ایهام در سینمای کوتاه گفت.
سید مهدی جوادی مدیر عامل بنیاد سینمای فرابی در بازدید از جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران گفت : تنوع ژانر در سینمای کوتاه برای سینمای حرفه ای امید بخش است و این جشنواره محفل سینمای کشور است.
فرهاد قائمیان از بازیگران سینمای ایران در پیامی کوتاه نوشت : انجمن خانه من است و محل خلاقیت های من.
رضا کیانیان بازیگر مطرح سینمای ایران گفت : همه اعضای یک خانواده ایم .
بهمن ارک به بهانه محمود نظرعلیان در این جشنواره طی سخنانی گفت محمود نظرعلیان مردی خستگی ناپذیر و از میراث داران سینمای ایران است .
روح الله سهرابی در بازدید از جشنواره سی و نهم مطرح کرد : کنش گری در ذات یک سینماگر است و جشنواره فرصتی برای همدلی  ورفاقت است.
پارسا امیری زاد کارگردان  فیلم «نحسی» گفت: نظر هر فیلم سازی قابل احترام است و هیچکس نمی تواند بگوید کدام کار درست و کدام کار غلط است.فقط می توانم بگویم که جای هرکسی که نیامده خالی است .

محمد طیب سرپرست گروه «هنر و تجربه» در حاشیه سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره سینما کوتاه و اهمیت ژانر در آن گفت: اگرچه که جشنواره فیلم کوتاه تهران و دوره جدید انجمن سینمای جوانان ایران تمرکزی بر تنوع ژانر دارد اما باید به این نکته نیز توجه کنیم که تقسیم‌بندی ژانر به آن شکل کلاسیکی که همه می‌دانیم در سینمای مدرن امروز تعاریف متفاوتی پیدا کرده‌ است شاید برخی افراد نیز مدعی شوند که ژانر از بین رفته است. من با این نگاه که شکل‌های تولید، فرم و موضوعات فیلم دارای تنوع باشد، بسیار موافقم. حال اگر اسم آن را ژانرهای مختلف یا ترکیب‌های هنرمندانه متفاوت بگذاریم، اتفاق ویژه‌ای است. او ادامه داد: در حوزه فیلم کوتاه، فیلمسازانی که کار اول خود را قرار است بسازند و یا فیلمسازانی که به صورت تخصصی در حوزه فیلم کوتاه فعالیت دارند،
می‌توانند به عنوان یک فیلمساز مولف حوزه‌های مختلف را در قالب‌های متفاوت تجربه کنند. این اتفاق موجب
 می‌شود که با یک فاصله زمانی تقریبا چهار ساله این رنگ آمیزی خود را در سینمای بلند نیز نشان ‌دهد. امروز آثار سینمای ایران را به راحتی می‌توانیم در دو یا سه حوزه دسته‌بندی‌ کنیم که تعدادشان بسیار کم و محدود است، بنابراین این رویکرد جشنواره و انجمن سینمای جوانان ایران که قرار است تمرکزش بر تولید آثاری با موضوعات مختلف در قالب‌های متفاوت باشد، اتفاق بسیار خوبی است چراکه در بلند مدت استعدادهای جدید و لحن، کلام و ذائقه جدیدی را به سینمای کوتاه تزریق می‌کند و این اتفاق برای سینمای ایران بسیار مطلوب است.
طیب درباره عملکرد گروه سینمایی «هنر و تجربه» در حوزه فیلم کوتاه عنوان کرد: شاید در شکل اکران‌ها، جدول‌بندی‌ها، تنوع سالن‌های سینما تغییراتی رخ داده باشد اما هنر و تجربه در نوع عرضه فیلم‌ها فرقی نکرده است. باید بگویم همین الان یک بسته فیلم کوتاه برای اکران آماده کرده‌ایم که به زودی و تا پایان پاییز اکران می‌شود.سرپرست گروه سینمایی «هنر و تجربه» در پایان بیان کرد: ما در گروه سینمایی «هنر و تجربه» برای سلیقه‌های مختلف و تولیداتی که یک فکر و یک ایده قابل دفاع پشت آن وجود دارد، فرصت نمایش فراهم ‌می‌کنیم. در «هنر و تجربه» علاوه بر بسته‌های فیلم کوتاه و مستند قرار است اکران بسته‌های پویانمایی هم داشته باشیم که اتفاق جدیدی برای هنر و تجربه محسوب می‌شود.

دانش اقباشاوی فیلمساز و عضو شورای پیچینگ فیلم‌اولی‌ها در سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت:جشنواره تهران از سال‌های دهه 70 که من هنرجوی آن بودم، فضایی مثل جام جهانی و همه آرزوی حضور در آن را داشته‌ و دارند و اعتبار این رویداد به تدریج بیشتر هم شد.
دانش اقباشاوی کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگر در حاشیه سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره اهمیت سینمای کوتاه و تاثیر آن بر سینمای بلند داستانی، گفت: فیلمسازی کوتاه مثل سرمایه‌گذاری بر تیم‌های پایه اعم از نونهالان، نوجوانان و جوانان در حوزه ورزش است. یعنی در همان نوجوانی زمانی که بچه‌ها تخیل‌شان رشد می‌کند و می‌خواهند انتخاب مسیر کنند، دید بازتری دارند زیرا زمان خود را در خیابان یا مدرسه می‌گذرانند و گرفتاری‌های معاش و مسئولیت تامین آن را ندارند و از سویی دیگر هم انرژی و تخیل بیشتری دارند پس می‌توان آن‌ها را به سمتی سوق داد که تفکرات، آرزوها، ذوق‌ها و قریحه‌‌شان را در عرصه فیلم کوتاه که کم هزینه و گزیده و تاثیرگذار است، بروز و نشان بدهند.
اقباشاوی ادامه داد: البته این کار در وهله اول نیاز به آموزش دارد و اینجا باید یادی کنیم از درخت پرشاخه و پرریشه خوبِ انجمن سینمای جوانان ایران که از اول انقلاب به وجود آمده است و پرثمر بوده و آن‌ها همین دفاتری است در سرتاسر کشور دفتر دارد. چون خودم از شهرستان و دفتر آبادان کارم را در 17 سالگی با انجمن شروع کردم این مساله را به خوبی درک می‌کنم و می‌دانم حیات انجمن چقدر مفید است و چقدر عادلانه آموزش را در سطح کشور تقسیم می‌کند.
کارگردان «تاج محل» افزود: وجود انجمن سینمای جوانان باعث شده تا ساخت فیلم کوتاه و آموزش آن آسان شود و همینطور ساخت فیلم کوتاه در دورافتاده ترین نقاط کشور و برای طبقات حتی کم‌برخوردار ارزان شود. بارها نیز تاکید کرده ام این کارِ انجمن شبیه نهضت سوادآموزی برای سینما است.
دستیار اول ابراهیم حاتمی کیا در «به رنگ ارغوان» تاکید کرد: انجمن یک مدرسه بزرگ فیلمسازی است. شاید بتوان بدون اغراق گفت که این بزرگترین مدرسه فیلمسازی جهان است. فکر نمی‌کنم کشوری یک مدرسه سینمایی اینقدر پراکنده به لحاظ جغرافیایی و درعین حال منسجم داشته باشد، حداقل من الگوی این‌چنینی ندیده و نشنیده ام اینکه از رودبار تا ملایر از آبادان تا سنندج از هرمزگان تا ارومیه دفتر فعال داشته باشد و در بخش‌های مختلف مثل فیلم کوتاه، عکاسی و مستندآثاری را تولید کنند. این سیستم را باید هم حفظ کرد، هم تقویت و هم به روز.
دانش اقباشاوی درباره تاثیر جشنواره فیلم کوتاه تهران بر افزایش مخاطبان فیلم کوتاه و جدی گرفته شدن آن از سوی علاقه‌مندان گفت: واقعیت این است که جشنواره فیلم کوتاه تهران همیشه موثر بوده است و این ماجرا محدود به چند سال اخیر نمی‌شود، در اواخر دهه هفتاد که من هنرجو بودم بدون تعارف باید بگویم جشنواره تهران مثل جام جهانی بود و اعتبار خاصی داشت و همه از هرجای ایران جزو آرزوهایشان این بود که در این جشنواره معتبر شرکت کنند و به مرور معتبرتر هم شد به طوری که در سال‌های اخیر جزو لیست جشنواره‌های مورد تایید اسکار نیز قرار گرفته است.
این فیلمساز تصریح کرد: این دستاوردهای جشنواره نتیجه استمرار آن و همینطور استقبال و انگیزه‌ای بوده ‌است که همه بچه‌ها از خمینی شهر گرفته تا آستارا برای حضور در جشنواره داشته‌اند. به نظرم جشنواره همیشه جایگاه خودش را داشته است با این حال در سال‌های اخیر وجود فضای مجازی و رسانه‌های موازی مثل تلویزیون موجب شده است تا مخاطب عام نیز جشنواره فیلم کوتاه تهران را بیشتر بشناسد و نتیجه این بوده است که خروجی‌ها هم خروجی‌های موثری بوده اند. اگر بخواهم به صورت مصداقی برای شما توضیح دهم در دوره گذشته جشنواره فیلم فجر که خودم در میان اعضای هیات انتخاب و داوری فیلم کوتاه آن حضور داشتم نتیجه زحمات جشنواره فیلم کوتاه تهران را بررسی کردم و می‌توانم بگویم از لحاظ کیفیت در درجه بسیار بالایی قرار داشت به طوری که کار هیات داوری را در تمام مراحل سخت کرده بود.
اقباشاوی در پاسخ به این پرسش که به جشنواره فیلم کوتاه تهران چه امتیازی می‌دهد گفت: معتقدم این جشنواره بهترین فستیوال فیلم کوتاه خاورمیانه است پس مطمئنا بهترین جشنواره فیلم کوتاه ایران هم هست.
این فیلمساز اهل شهر آبادان در پایان پیشنهاد کرد که بخش‌های بیشتری به جشنواره اضافه شود تا این همه سلایق و تنوع فرهنگی و ساختاری که در کشورمان وجود دارد بتوانند در جشنواره حضور داشته باشند.
وی افزود: پیشنهاد من به طور مشخص، گسترش جشنواره است که باعث می‌شود آثار بیشتری در جشنواره شرکت کنند و در پی آن مشارکت افراد نیز در فستیوال بیشتر شود و همین امر هم موجب افزایش انگیزه فیلمسازان جوان است.

 

didlogo.png
پایگاه خبری–تحلیلی دیدگاه مدیریت با اعتقاد قلبی و عمیق به ارزش های راستین الهی، اسلامی و انسانی می کوشد تا با انتشار اخبار و نوشته های متقن و مستند، رسانه و مرجعی امین و شایسته برای مردم عزیز و گرانقدر ایران اسلامی باشد.ما با تکیه بر قلم و دوربین هنرمندان، نویسندگان، خبرنگاران و پژوهشگران خود می خواهیم در مسیر تحول آفرینی نقشی برجسته از آفرینش و بالندگی به یادگار بگذاریم و بشارت دهنده آگاهی، دانایی و دانستن باشیم.دراین راه پرفراز و نشیب وامدار هیچ حزب و گروه سیاسی نبوده و فقط به آرمان های بلند و متعالی نظام و کشور می اندیشیم.
© Copyright 2022 سایت خبری تحلیلی دیدگاه مدیریت. All Rights Reserved.

Search